اما و اگرهای توسعه فرودگاه های اردبیل و پارس آباد/ زمینگیری پروازها در نبود تعامل

اما و اگرهای توسعه فرودگاه های اردبیل و پارس آباد/ زمینگیری پروازها در نبود تعامل
گسترش حمل و نقل هوایی کالا و مسافر در اردبیل در حالی مورد تاکید است که توسعه دو فرودگاه این استان با افت و خیزهایی همراه بوده و اجرای موضوعات مورد نظر مسئولان را با مشکل مواجه ساخته است.

به نقل  از آران مغان ، 23 سال از احداث فرودگاه اردبیل و 41 سال از احداث فرودگاه پارس آباد مغان می گذرد و با وجود اینکه به عقیده کارشناسان این بازه زمانی فرصت مناسبی بود تا هر دو فرودگاه خود را به درجه مطلوبی از استانداردها و سطح کیفی خدمات برسانند اما امروز بسیاری از مطالبات پاسخ کافی نیافته  است. به تعبیری فرودگاه اردبیل و مغان به نسبت سطح نیازها در برخی مواقع حتی قابل اغماض نیست.

اینکه چطور در طول این سالها فرودگاه های استان جهش چشمگیری نداشته از جمله موضوعاتی است که طی سال های اخیر در تقابل با طرح های بین المللی شدن هر دو فرودگاه و اختصاص پروازهای خارجی برای بازکردن دروازه های اردبیل به روی کشورهای دیگر بوده و به نظر می رسد مسیر توسعه اردبیل در سایه مدیریت صحیح این تقابل امکان پذیر خواهد بود.

از یک سو اتصال اردبیل به منطقه آزاد ارس و طرح های توسعه کشت و صنعت مغان در مجاورت فرودگاه پارس آباد و از سوی دیگر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نمین در کنار احیا و توسعه واحدهای صنعتی موضوعاتی است که توسعه فرودگاه ها را از شکل و شمایل آراستگی ظاهری و کیفیت خدمات به مسافران به یکی از محورهای توسعه اصلی یک استان تبدیل کرده است.

14 ماه ناهماهنگی و عدم پاسخگویی

دغدغه بهسازی فرودگاه پارس آباد چند سال قبل زمانی احساس شد که محدودیت های پروازی، ناتوانی در حمل کالا و ایفای نقش در عرصه صادرات و عدم فرود هواپیماهایی با ظرفیت بالا عزم را برای توسعه این فرودگاه جزم کرد.

باند فرودگاه اوایل سال گذشته به روی پروازها بسته شد تا از یک سو شرکت فرودگاه های کشور و از سوی دیگر استان دست به اقدام توسعه این فرودگاه بزنند. در آن مقطع اعلام شد که طرح تعریض باند از هر طرف به اندازه 5.7 متر آن هم با سرعت مطلوب اجرا خواهد شد.

فرودگاه پارس آباد.jpg

پروژه ای که بعدها فرماندار وقت پارس آباد را به بیان خبرهای خوشی ترغیب کرد و ولی کریمی از تکمیل عملیات زیرسازی و ترمیم و بازگشایی مجدد باند فرودگاه این شهرستان طی فروردین سال 93 خبر داد.

وی که در این زمان پیشرفت پروژه را 65 درصد عنوان کرده بود همچنین خبر اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال از طریق معاونت امور عمرانی استانداری اردبیل برای تسریع تکمیل عملیات زیرسازی و ترمیم فرودگاه پارس آباد را رسانه ای کرد.

اینکه این خبرها چرا به چهره سایت های خبری و رسانه ها ماسید و فرودگاه پارس آباد صدای اوج گیری پرواز یک هواپیما را با گذشت بیش از یک سال نشنید به عقیده مدیر کل فرودگاه های استان اردبیل به عدم همکاری در بهره برداری از این طرح بر می گردد.

سید فخر الدین هاشمی در این خصوص با بیان اینکه این فرودگاه 14 ماه است پرواز ندارد، به خبرنگار مهر گفت: دو متولی در این پروژه مشارکت دارند که عدم همخوانی فعالیت این دو متولی موجب تاخیر در بهره برداری شده است.

وی البته از اجرای طرح آسفالت ریزی این فرودگاه بعد از بهبود شرایط جوی و در نهایت اجرای مجدد آسفالت ریزی و انجام پروازها در سال آینده خبر داد.

ضرورت توجه ویژه منطقه آزاد ارس به فرودگاه مغان

به گفته این مسئول انتظار می رود با تکمیل فرودگاه پارس آباد امکان نشست هواپیماهای فوکر 100 و ایرباس 320 فراهم شود.

اینجاست که دغدغه تبدیل این فرودگاه به فرودگاه بین المللی در پی اتصال بخشی از شمال استان به منطقه‌ آزاد ارس قابل بررسی است.

مدیر کل فرودگاه های استان معتقد است به دلیل طولانی بودن مسیر ارتباطات زمینی بهترین مسیر برای منطقه آزاد هوایی است و این موضوع نیازمند توجه منطقه آزاد به تجهیز این فرودگاه است.

155642.jpg

هاشمی احداث ترمینال استاندارد، توسعه پارکینگ، تکنیکال بلک و سیستم سوخت رسانی را برای تبدیل شدن فرودگاه پارس آباد به یک فرودگاه بین المللی ضروری می داند.

نکته قابل توجه تاکید این مدیر به تملک اراضی و توسعه زمین فرودگاه است. نیازمندی هایی که تا زمانی که محقق نشده نمی تواند فرودگاه مغان را برای پروازهای منطقه آزاد مناسب سازد.

مدیریت فرودگاه های استان تاکید دارد که اگر توجه مدیریت منطقه آزاد ارس شامل حال ما شود می توانیم حتی یک ساله تمامی این زیر ساخت ها را ایجاد کنیم.

هر چند طرح اتصال به منطقه آزاد به تازگی اهمیت فرودگاه پارس آباد را ممتاز ساخته پیش از این مسئولان مختلف به ضرورت استفاده بهینه از این فرودگاه در توسعه صادرات کشاورزی، گردشگری کشاورزی و ایجاد امکان حمل و نقل مسافران به شمال استان تاکید داشته و دارند.

96 ساعت تاخیر پرواز در یک ماه

این جدیت در توسعه خطوط هوایی البته به معنی بی توجهی به حقوق مسافران از داشتن یک پرواز مناسب نیست. پاسخ قطعی به تاخیر و لغو پروازهای اردبیل به بهانه شرایط جوی مطالبه چند سال ای است که میان سرویس دهی فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی رد و بدل شده و در نهایت نیز با وعده های مقطعی به امید انجام بدون تاخیر پروازها خاتمه می یابد.

به گفته مدیر کل فرودگاه های استان در طول اردیبهشت ماه امسال از 166 پرواز 96 ساعت تاخیر ثبت شده است که از این میزان بیشترین سهم تاخیر توسط ایران ایر بوده است.

همین موضوع موجب شده در بین شهروندان اردبیلی استفاده از خدمات این شرکت منوط به پیدا نکردن بلیط سایر شرکت های خدمات پروازی باشد.

دلایل تاخیر البته به هاشمی متعدد بوده و محدود به تغییرات جوی نیست. وی در این خصوص گفت: مشکلات شرکت ها از جمله نقص فنی هواپیما و ترافیک هوایی در برخی استان ها به غیر از شرایط جوی از جمله دلایل تاخیر است.

فرودگاه پارس آباد 1.jpg

لزوم تجهیز فرودگاه اردبیل به سیستم های پیشرفته ناوبری

هر چند به نظر می رسد عمده دلایل لغو پروازها در اردبیل به دلیل شرایط جوی است و به اصطلاح با کوچکترین ابری در آسمان فرودگاه هواپیماها دید خود را از دست می دهند، در کاهش تاخیر و لغو پرواز ها نصب سامانه ILS به عنوان راهکار مفید و مناسب برای فرودگاه های اردبیل طرح موضوع شد و در نهایت با هزینه کرد 60 میلیارد ریال این سامانه خریداری و بعد از شش ماه هنوز به کار گرفته نشده است.

استاندار اردبیل اخیرا در جلسه شورای استاندارد استان با تاکید به ضرورت رعایت استانداردها با ذکر مثالی به ناتوانی در استفاده از دستگاه ILS فرودگاه اردبیل اشاره کرد.

به گفته مجید خدابخش این دستگاه با هدف کاهش فاصله دید مطلوب خلبان از 800 متر به 400 متر شش ماه قبل خریداری و نصب شد و در حال حاضر عملا قابل استفاده نیست.

وی با بیان اینکه این دستگاه ساخت اروپا است، علت بی استفاده ماندن را تست شرکت های صاحب صلاحیت دانست و خواستار بهره گیری به هنگام از این تجهیزات شد.

در عین حال که بارها تجربه سفر زمینی مقام های مسئول و شهروندان به دلیل لغو شدن پروازها به ویژه در ماه های اخیر به کررات شنیده شده است، مدیر کل فرودگاه های استان دلیل عدم استفاده از این تجهیزات را بازه زمانی طولانی مدت نصب آن عنوان کرد.

هاشمی افزود: ما در حال حاضر در باند قدیم یا 33 از سال 1379 تاکنون ILS داریم و مورد جدید قرار است در باند 15 نصب شود که در صورت نصب نیمی از پروازهای کنسلی را ممانعت خواهد کرد.

وی تاکید دارد که نه تنها در نصب تاخیری نداریم بلکه دو ماه است به دلیل شرایط جوی نصب تجهیزات متوقف شده و بعد از بهبود شرایط می توان به نصب تجهیزات ادامه داد.

ardabil-airport2.jpg

خروج از انزوای اردبیل در گرو پروازهای خارجی

از دیگر طرح های قابل توجه در دست اجرای فرودگاه اردبیل احداث ترمینال خارجی است که به گفته هاشمی در هفت هزار متر مربع با 140 میلیارد ریال اعتبار ساخت و تجهیز 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر کل فرودگاه های استان ابراز امیدواری کرد این پروژه تا سوم خرداد سال آینده به پایان برسد و بسیاری از مشکلات تداخل پروازهای داخلی و خارجی در سایه آن رفع شود. فرودگاه اردبیل در نظر دارد یکی از دو سالن مستقبلین و ترمینال خارجی را برای ورود و دیگری را برای خروج مسافران برنامه ریزی کند.

نکته قابل توجه در آغاز فعالیت این فرودگاه در توسعه پروازهای خارجی است که به گفته هاشمی در وهله اول استانبول و دبی در نظر گرفته شده است.

وی دلیل این انتخاب را نیازمندی شهروندان استان عنوان کرد و گفت: در توسعه پروازهای خارجی حداقل یک پرواز در هفته به مقصد ترکیه در دست برنامه ریزی است.

این مسئول در عین حال شرط تحقق این‌ مهم را همکاری مطلوب دستگاه های متولی حمل و نقل هوایی در استان دانست.

مدیر کل فرودگاه های اردبیل همکاری و همیاری در حوزه حمل و نقل هوایی استان را ضعیف ارزیابی می کند و معتقد است وقت‌ آن رسیده دروازه های این استان به روی کشورهای خارجی گشوده شود اما این موضوع باید با توجه تمامی متولیان باشد.

علاوه بر این پرواز هفتگی اردبیل- شیراز – عسلویه و یا اردبیل- عسلویه روی میز برنامه ریزی هاشمی و تیم کاری وی است و نگاه ها به سمت نحوه حمایت نهادهای متولی است تا فرودگاه اردبیل نیز در توسعه پروازها دست به کار شود.

4fpj3vwzp.0jt.jpg

جابجایی فرودگاه اردبیل تا 20 سال دیگر امکان پذیر نیست

در عین حال اهرم ترمز طرح های توسعه فرودگاه اردبیل زمانی کشیده می شود که پیشنهاد تکان دهنده و قابل توجه برخی مسئولان مبنی بر جابجایی کل فرودگاه استان به گوش می رسد.

موضوعی که به نظر می رسد به تعبیر برخی مسئولان جذابیت ویژه در طرح دارد و این سوال را ایجاد می کند که در مقطع انتخاب مکان فعلی فرودگاه اردبیل کدام استدلال و منطق مورد توجه بوده و آیا همان منطق امروز رنگ باخته است؟ و مسئولانی که طرح جابجایی فرودگاه را عنوان می کنند آیا زمین مناسبی برای فرودگاه جدید در نظر دارند؟

مدیر کل فرودگاه های استان این طرح را با توجه به هزینه و زمان نه تنها معقول نمی داند بلکه تاکید می کند که تا 20 سال دیگر نیز این طرح شدنی نیست.

هاشمی معتقد است در هیچ کجای استانی مانند اردبیل که اغلب اراضی کشاورزی است بیش از هزار هکتار زمین مناسب برای فرودگاه نمی توان پیدا کرد.

هر چند مطابق دیدگاه برخی مسئولان مناسب نبودن اقلیم و موقعیت جغرافیایی فرودگاه اردبیل نیاز به جابجایی را تشدید می کند و به عقیده همین گروه با جابجایی فرودگاه اردبیل می توان از دردسرهای لغو و تاخیر پروازها به بهانه شرایط جوی خلاص شد، اما از سوی دیگر فرودگاه های استان در برنامه های همان مسئولان هزینه های میلیاردی برای تجهیز خود جذب می کند و این روزها خود را به وضعیتی رسانده است که با جرات حرف از توسعه پروازهای خارجی و توسعه متوازن با مناطق ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ارس بزند.

شاید اگر یکدستی بیشتری در برنامه ریزی ها صورت گیرد، این مهم می تواند در آینده نزدیک جامعه عمل به تن کرده آمال و آرزوهای این استان با آرامش به منزل مقصود فرود آید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*