بهترین توصیه های بهداشتی برای هضم بهتر غذا

اگر بعد از غذاخوردن احساس سنگینی و ناراحتی دارید، حتما این مطلب را بخوانید.

ب

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: دیر هضم شدن غذا یکی از مشکلات گوارشی رایج است که امروزه بسیاری از افراد گرفتار آن هستند. معمولا مصرف داروهای معده راه حلی است که اکثر این افراد امتحان می کنند.اما می توان با رعایت برخی نکات بهداشتی و تغذیه ای، از این ناراحتی ها رهایی یافت.

احساس سنگینی پس از هضم غذا؛ محدود کردن مصرف چربی ها
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ چربی ها حرکات قولنج روده را تحریک می کنند. زمانی که این مواد زیاد مصرف شوند، مشکلات گوارشی مانند گرفتگی عضلانی یا نفخ ممکن است بروز کند. از همین رو بهتر است این خوراکی ها کمتر در برنامه غذایی باشند و مقدار کالری دریافتی از چربی ها از 30% کل کالری ها بیشتر نشود.
اگر دچار این ناراحتی های گوارشی هستید، پوست ماکیان، پنیر چرب، چیپس،‌ شیرینی و قسمت های چرب گوشت را میل نکنید. همچنین ماهی، ‌فرآورده های دریایی، مارگارین، کره، ‌مایونز، روغن نباتی، سس سرکه، ‌بیسکوییت و انواع گوشت ها را کمتر در برنامه غذایی بگنجانید.
کبابی و بخارپز کردن روش های خوبی برای استفاده کمتر ازروغن در طبخ غذاهاست.
اجتناب از نوشیدنی های گازدار
اگر شما جز آن از دسته افرادی هستید که از نفخ معده رنج می برید، بهتر است از نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید و مواد غذایی که حالت تخمیری در معده پیدا می کنند را به حداقل برسانید. باکتری های روده ای مسئول هستند که مواد غذایی را خرد کرده تا ترکیبات مفید برای بدن جذب شوند. این فرایند با تولید گاز همراه است که در نتیجه حالت نفخ رانیز به وجود می آورد. هرچه رژیم غذایی حاوی پروتئین و نشاسته بیشتری باشد، ‌مقدار گاز بیشتری تولید خواهد شد.
از بین مواد غذایی که بیشتر حالت تخمیری را در معده به وجود می آورند می توان به شیر و لبنیات (‌در صورت عدم تحمل لاکتوز)، خوراکی های حاوی فروکتوز(‌مانند آبمیوه ها،‌سیب،‌ انجیر و خرما)، ‌شیرینی جات،‌حبوبات( مانند سویا،‌عدس، ‌لوبیا،‌ نخود)،‌گوشت قرمز و غلات (‌سیب زمینی، جو،‌گندم) اشاره کرد.
همچنین مارچوبه و انواع کلم ها نیزحاوی قندهای غیر قابل هضم هستند که می تواننداین حالت را تشدید کنند. برنج جز مواد غذایی است که به خوبی در روده ها جذب می شود؛ پس اگر مکرر دچاراین مشکل می شوید حتما آنرا بیشتر در برنامه غذایی بگنجانید.
بهبود کیفیت زندگی
هضم غذا رابطه مستقیمی با عدم رعایت شرایط مطلوب سطح زندگی مانند استرس،‌ بی نظمی در ساعات غذاخوردن ،‌ اضطراب،‌ تغذیه نامتعادل، ‌استعمال دخانیات و… دارد. این عوامل می توانند مقدار اسید هیدروکلریک و ایمنوگلوبین؛‌آنتی کوری که نقش اساسی درایمنی گوارشی روده ای دارد،‌ پایین آورد. از همین رو خوب است تا زمان کافی برای تهیه وصرف غذا در نظر گرفته شود. خوراکی هایی که شیره و آنزیم گوارشی ترشح می کنند،‌ هضم بهتری نیز در پی دارند. برای دوری ازاسترس، ایده آل است تا غذا و در جمع صمیمانه دوستان یا اعضای خانواده و حتی الامکان در ساعات منظم میل شود. به علاوه،‌ خوب جویدن غذا نیز اهمیت دارد تا از تولید گاز و نوشیدن مایعات پیشگیری کند.
الکل و نیکوتین تولید اسید کلریدریک را در معده و همچنین مقدار اسیدیته جداره های معده را افزایش می دهد. ترک دخانیات برای پیشگیری از این مشکل توصیه می شود. اما اگر نمی توانید این عادت ناپسند را ترک کنید،‌ پس از هر سیگار شربت ضداسید معده بخورید.
هضم مشکل غذا؛ شناسایی خوراکی های عامل آن
واکنش به یک ماده غذایی از یک نفر تا دیگری متفاوت است. توصیه می شود قبل ازشروع رژیم یا مصرف دارو، ماد غذایی که موجب مشکلات گوارشی می شوند را بشناسید. برای این کار کافی است تا به مدت چند هفته همه آنچه را که می خورید یادداشت کنید تا خوراکی های مشکل آفرین را بشناسید. هر آنچه را که حدس می زنید با شما سازگار نیست برای مدتی از برنامه غذایی کنار بگذارید. البته توجه داشته باشید که مدت طولانی خود را از خوردن مواد غذایی مختلف حتی مشکل ساز محروم نکنید؛ چرا که ممکن است خواص متعددی برای سلامتی داشته باشد. پس از یک ماه کنار گذاشتن،‌ در مقدار کم میل کنید.
روی گیاهان دارویی و دستورالعمل های مادربزرگ حساب کنید!
گیاهان دارویی خواص بسیاری در درمان و پیشگیری از بسیاری ناراحتی ها از جمله مشکلات گوارشی دارند.
یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از مشکلات گوارشی،‌ افزودن مقداری زیره به غذا هنگام پخت است. بیکربنات سود که معمولا توسط مادربزرگ ها توصیه می شود نیز بسیار مفید است. این ترکیبات مقدار اسیدیته مایع گوارشی را کاهش داده و مشکلات معده را بهبود می بخشد.
برای شل شدن و استراحت معده توصیه می شود تا چند قطره روغن خاص ازجمله روغن ریحان،‌ رزماری، ‌بادرنجبونه و بابونه با کمی روغن گیاهی رقیق شده و بعد از غذا میل شود.
نوشیدن دمنوش ها پس از شام روش بسیار عالی برای پیشگیری از عدم هضم غذاست. ترکیب آب لیمو با آب گرم و کمی عسل نوشیدنی مفیدی برای مقابله با بازگشت اسید معده است.
به جای مصرف قهوه که عملکرد معده را کند می کند، ‌دمنوش گیاه مریم گلی بنوشید. دراین صورت بدون دریافت کافئین، انرژی کسب کرده و تجدید قوا نموده اید.
منبع:‌www.Passportsante.fr

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*